وبلاگ پرندگان و حیوانات
وبلاگ پرندگان و حیوانات
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان وبلاگ پرندگان و حیوانات و آدرس parande00.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مرگبارترين حشرات جهان


 

محققان و دانشمندان مي گويند حشرات متنوع ترين جانوران روي زمين هستند. در جهان امروز، تقريباً 900 هزار گونه حشره زندگي مي کند که تقريباً 80 درصد گونه جانوري جهان را تشکيل مي دهند. جالب است بدانيد که 91 هزار گونه حشره هنوز باقي مانده که بايد دانشمندان آنها را مطالعه و طبقه بندي کنند. در ميان اين گونه جانوري متنوع، تعدادي از آنها مرگبارترين حشرات جهان به شمار مي آيند.

کک موش
 

وقتي صحبت از کک مي شود، احتمالا به ياد اين مي افتيد که گربه خانگي تان يا سگ همسايه مدام خود را مي خاراند و تنها دليلش هم اين است که اين موجودات ريز، روي بدن آنها زندگي مي کنند.
کک ها معمولا بين دو سانتي متر طول دارند و رنگ آنها تيره است. وقتي کک يک حيوان را گاز مي گيرد تا از خون او تعذيه کند، محل گاز گرفتن قرمز مي شود و با خارش بسياري همراه است. همان طور که گفته شد، کک گربه و سگ يکي از متداول ترين اين حشرات است اما در ميان آنها ککي که روي بدن موش زندگي مي کند، از جمله حشرات مرگبار به شمار مي رود. کک موش، ناقل باکتري به نام سينيا پستيس است که در قرن چهاردهم جمعيت زيادي در اروپا را به کام مرگ کشاند و اين بيماري مهلک چيزي جز مرگ سياه يعني طاعون نبود. در طول سال هاي 1348 تا 1350 ميلادي ده ها ميليون نفر به دليل ابتلا به طاعون جان خود را از دست دادند و گفته مي شود دليل اصلي آن موش هايي بودند که توسط کشتي هاي تجاري وارد اروپا شدند و بيماري را منتقل کردند. اگر چه در آن سال ها با تلاش فراوان جلوي انتشار اين بيماري گرفته شد اما هرگز ريشه کن نشد و همچنان مرگ سياه گريبانگير انسان هاست.

زنبور سرخ آسيايي
 

مي گويند زنبور سرخ آسيايي با شش سانتي متر قد و طول بال هاي هفت سانتي متر، بزرگ ترين زنبور جهان است.
گزيدگي توسط اين زنبور اصلا شبيه به زنبور عسل نيست. اين حشره در آسياي شرقي خصوصا کوهستان هاي ژاپن فراوان ديده مي شود. به گفته افرادي که توسط زنبور گزيده شده اند، نيش اين حشره شبيه فرو کردن سوزن در بدن است. زهر زنبور سرخ آسيايي از هشت ماده مختلف تشکيل شده است.
يک ماده باعث ايجاد درد در بدن مي شود، ماده ديگر بافت هاي ظريف بدن را از بين مي برد و بدتر از همه اينکه ماده ديگر بويي را ايجاد مي کند که باعث جلب توجه زنبورهاي سرخ آسيايي ديگر مي شود. افرادي که به نيش زنبور حساسيت دارند اگر توسط اين حشره آسيايي گزيده شوند، سرنوشتي جز مرگ در انتظارشان نيست. البته داشتن آلرژي تنها يک دليل مرگ است و گاهي اوقات تزريق بيش از اندازه ماده شيميايي به نام ماندرا تاکسين به بدن فرد باعث مرگ او مي شود. هر سال 70 نفر به دست زنبور سرخ آسيايي مي ميرند.

هزارپاي خانگي
 

هر چند خاستگاه هزارپاي خانگي مناطق مديترانه اي است اما اين حشره در همه جاي جهان يافت مي شود. شايد به نظر شما هزارپا حشره زيبايي به نظر نرسد اما اين جانوران بسيار مفيد هستند و با خوردن ديگر حشرات و گاهي اوقات هم عنکبوت ها به چرخه طبيعت کمک مي کنند. اما شايد تعجب کنيد اگر بدانيد هزارپا گاهي اوقات صدمات بسيار زيادي را موجب مي شوند و تهديدي جدي براي انسان به شمار مي روند. اگر يک انسان توسط هزار پا گاز گرفته شود فرد درد بسيار زيادي را احساس مي کند؛ به طوري که بايد ساعت ها سوزش تحمل کند. معمولا افرادي که توسط هزارپا کشته مي شوند به سمي که اين حشره به درون بدن تزريق مي کند حساسيت نشان مي دهند.

مورچه هاي آتشين
 

مورچه ها نسبت به جثه انسان حشراتي بسيار کوچک هستند که ضرري براي انسان ندارند اما در ميان اين موجودات ريز و کوشا، گونه اي خاص از آنها براي انسان بسيار مرگبار هستند. گونه اي به نام مورچه هاي آتشين. تاکنون بنابر تحقيقاتي که دانشمندان به عمل آورده اند، بيش از 280 گونه مورچه وجود دارد که نيش مي زنند يا گاز مي گيرند و مشهورترين آنها مورچه آتشين نام دارد. معمولاً اين گونه از مورچه ها با نيش زدن شکار خود را از پا در مي آورند و مي خورند اما مورچه هاي آتشين وحشي تر و مرگبارتر از گونه هاي مشابه خود هستند. آنها بعد از نيش زدن طعمه خود، سمي را به او تزريق مي کنند که سولينوپسين نام دارد و چنانچه يک انسان توسط مورچه آتشين گزيده شود، در اثر اين سم احساسي شبيه به سوختگي را تجربه مي کند. با توصيفاتي که از مورچه آتشين شد بايد گفت که اين حشره کوچک براي انسان مي تواند خطرناک باشد. مورچه هاي آتشين براي انسان مرگبار هستند. گفته مي شود تقريباً پنج درصد افرادي که توسط اين مورچه گزيده مي شوند به دليل شوک آنافيلاکسي که به آنها دست مي دهد به کام مرگ کشيده مي شوند. در شوک آنافيلاکسي ميزان بالايي از واسطه هاي شيميايي در اثر سم مورچه آتشين آزاد مي شود که باعث افت شديد فشار خون در فرد شده و چنانچه شخص فوراً تحت مداوا قرار نگيرد، جان خود را از دست مي دهد.

سيافو
 

سيافو گونه اي ديگر از مورچه هاست که بسيار شبيه به مورچه آتشين است و در آفريقاي مرکزي و شرقي زندگي مي کند اما اين حشره در قسمت هايي از قاره آسيا هم يافت مي شود. گفته مي شود که اين مورچه ها در کلوني هاي 20 ميليوني زندگي مي کنند. نکته قابل توجه درباره سيافو اين است که اين حشرات نابينا هستند ولي با وجود نابينايي قادرند تا کيلومترها سفر کنند. در ميان مورچه هاي سيافو گروهي وجود دارد که به آنها مورچه هاي سرباز گفته مي شود. وظيفه اين مورچه ها نيش زدن و کشتن طعمه است. به گفته محققان مورچه هايي که قادر به نيش زدن هستند، عضوي شبيه آرواره دارند که از يک لايه غلاف مانند تشکيل شده است تا بتواند گاز بگيرد. آرواره هاي اين مورچه ها آن قدر قوي است که در بعضي از نقاط آفريقا براي بخيه استفاده مي شود. به اين ترتيب که مورچه را روي محل بريدگي قرار مي دهند و وقتي سيافو محل زخم را گاز گرفت، تنش را جدا مي کنند تا سرش روي زخم بماند. بعد از چهار روز سر زخم کاملا بسته و خوب مي شود. افراد سالخورده و جوان ها به نيش اين حشره بسيار حساس هستند و آمار بسياري مبني بر کشته شدن انسان ها توسط نيش سيافو وجود دارد. تقريباً سالانه 20 تا 50 نفر در شهر از نيش سيافو جان مي بازند. اين مورچه ها بسيار تهاجمي هستند و اگر کسي کلوني آنها را به هم بريزد، ممکن است که مورد هجوم سيافوهاي مرگبار قرار بگيرد.

مگس تسه تسه
 

مگس ها به تنهايي موجوداتي مزاحم هستند. حالا تصور کنيد مگسي که از خون موجودات ديگر تعذيه مي کند، چقدر مشمئزکننده است. مگس تسه تسه در صحراهاي کالاهاري و ساهاران يافت مي شود. اين حشره امروزه مورد مطالعه بسياري از دانشمندان است؛ چرا که تسه تسه ناقل بيماري بسيار مرگباري است. اين گونه از مگس ها بسيار شبيه مگس خانگي هستند، با اين تفاوت که روي سرشان عضوي شبيه خرطوم دارند. تسه تسه از خرطوم براي مکيدن خون استفاده مي کند. از اين حشره مرگبار 34 گونه خاص وجود دارد که همه آنها در سه گروه مگس ساوانايي، مسگ جنگلي و مگس رودخانه اي قرار مي گيرند. بر خلاف يک مگس معمولي که بي خطر به نظر مي رسد، تسه تسه مرگبار و کشنده است تا جايي که هر سال 250 تا 300 هزار نفر به دليل بيماري اي که «مرض خواب» نام دارد، در آفريقا جان خود را از دست مي دهند. در بدن تسه تسه ياخته هايي زندگي مي کند که وقتي حشره شخصي را نيش مي زند، اين تک ياخته ها وارد بدن او مي شوند و فرد را بيمار مي کنند؛ بيماري اي که به نام خواب مشهور است. نکته قابل توجه در اين است که اگر اين بيماري فرد را از پا درنياورد، مطمئناً از فعاليت غدد بدن جلوگيري کرده يا گردش خون را با مشکل مواجه مي کند. وقتي که اين بيماري سيستم عصبي را در بر مي گيرد، گيجي و خواب آلودگي به سراغ فرد مي آيد که نتيجه آن فراموشي و چرت زدن است. در سال 2008 اين بيماري در اوگاندا به صورت فراگير منتشر شد و قربانيان بسياري بر جا گذاشت.

کيسينگ باگ
 

اين حشره نخستين بار در قرن نوزدهم توسط چارلز داروين کشف شد. کيسينگ باگ حشره اي است که هيچ کس دوست ندارد به آن نزديک شود. 138 گونه از اين حشره دوست نداشتني وجود دارد که بيشتر آنها در آمريکا زندگي مي کنند و باقي هم در آسيا، استراليا و آفريقا پراکنده اند. همه گونه هايي که تاکنون از اين حشره شناخته شده اند، قادر به توليد انگل هاي مضر هستند که بسيار خطرناک است. محل زندگي کيسينگ باگ همانجايي است که انسان ها زندگي مي کنند. آنها معمولاً در بيرون از خانه يافت مي شوند و شايد باور نکنيد که هر سال 45 تا 50 هزار نفر بر اثر گاز گرفتگي اين حشره جان خود را از دست مي دهند. علت مرگ انگل هايي هستند که اين حشره با خود همراه دارد. هر چند انگل هايي که به وسيله کيسينگ باگ توليد مي شوند بسيار کوچک هستند اما مرگبار بودن آنها را نمي توان ناديده گرفت.
معمولاً پس از حمله اين حشره اطراف محل گازگرفتگي ورم مي کند و بعد آرام آرام بيماري به بافت هاي روده سرايت مي کند و حتي مشکلات قلبي را هم موجب مي شود. نام اين بيماري مهلک چاگاس است که معمولاً افراد از آن جان سالم به در نمي برند.

زنبور عسل آفريقايي
 

اگر خانه شما باغچه داشته باشد، ديدن زنبورها يک امر عادي است اما چنانچه با زنبور عسل آفريقايي روبه رو شديد، مطمئن باشيد که با مشکل روبه رو خواهيد شد. چنانچه فردي توسط اين زنبور گزيده شود تازه اول ماجراست چرا که بعد از اولين گزيدگي، زنبورهاي عسل آفريقايي دوباره به صورت دسته جمعي به فرد حمله مي کنند. در سال 1956 اين زنبورها براي ساختن عسل به برزيل آورده شدند اما با فرار اين حشرات، طرح ناموفق ماند و از طرفي زنبورها به آمريکاي مرکزي رسيدند و حتي تا نواحي جنوب غربي آمريکا نيز پيش رفتند. همان طور که گفته شد اين زنبورها به صورت گروهي حرکت مي کنند و کافي است که يکي از زنبورها فردي را نيش بزند، آن موقع است که باقي زنبورها هم به او حمله مي کنند. مي گويند که يک دسته از زنبورهاي عسل آفريقايي مي توانند يک اسب را از پا درآورند.

پشه آنوفل
 

وقتي که دماي هوا از 10 درجه سانتي گراد بالاتر مي رود يا به محض غروب آفتاب، پشه ها، اين حشرات موذي ظاهر مي شوند. هچ کس دوست ندارد که توسط اين حشرات گزيده شود اما نيش پشه هاي ماده مي تواند بسيار خطرناک و ناقل بيماري باشد. تقريباً 3500 گونه پشه وجود دارد که 200 نوع از آنها در آمريکاي شمالي يافت مي شوند و ناقل بيماري هايي از جمله تب زرد، تب دنگي و التهاب حاد مغزي هستند. مطمئناً همه ما نيش پشه را تجربه کرده ايم اما اگر بدانيد که گاهي اوقات نيش پشه ها موجب يک عمر بيماري يا مرگ مي شود، آيا از اين حشره کوچک وحشت نخواهيد کرد؟ مالاريا مشهورترين پشه بيماري زاست. اين حشره بيشتر در نواحي استوايي ديده مي شود. در سال بين 350 تا 500 ميليون نفر توسط اين پشه گزيده مي شوند که 1 تا3 ميليون نفرشان جان خود را از دست مي دهند.

[ شنبه 24 خرداد 1393برچسب:حشرات,مرگ,خطرناکترین حشره,, ] [ 9:49 ] [ رضا کرمی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

با سلام مهمان گرامی! لطفا بدون نظردادن و شرکت در نظرسنجی وبلاگ را ترک نکنید!
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 44
بازدید هفته : 88
بازدید ماه : 87
بازدید کل : 52676
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1



برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


دریافت كد گالری عكس در وب